Az autószerelő műhelyek elengedhetetlen szerszáma a nyomatékkulcs.
A legtöbb autószerelő csak a hengerfej lehúzásánál használja, pedig sok helyen kellene, akár a kerékcsavarok meghúzásánál is.
Manapság már nem csak autószerelők, hanem egyéb ipari célokra is használják, sőt elektronikai termékek szerelésénél, vagy akár a kerékpár szereléshez is nélkülözhetetlen lassan.
A nyomatékkulcs használatának célja, hogy a gyártó által előírt nyomatéknak megfelelő szorítóerő létrejöjjön, illetve ne húzzuk túl a csavart, nehogy megnyúljon, vagy kerékpárok esetében ne roppantsuk meg a karbon alkatrészeket, kiegészítőket.
Kerékpárokhoz, elektronikai termékekhez a kisebb nyomatékú, kb. 1-25Nm közti nyomatékkulcsok, (ezek több esetben inkább nyomatékcsavarhúzók) hétköznapi autószereléshez leginkább a 1/2"-os 40-210NM közti kulcsok a használatosak. Teherautók, vagy egyéb komolyabb ipari célokra pedig az akár 3/4"-os 900Nm-es hatalmas erő karokat használják.
Szerencsére már vannak olcsóbb nyomatékkulcsok is, ezek inkább hobbi használatra ajánlottak. Használható eszközök, de pontosságuk nem a legprecízebb.
A precíz működéshez magas minőségű alapanyagok szükségesek amik nem olcsók.
A klasszikus nyomatékkulcs esetében, a hátsó végén található tekerő segítségével állítjuk a nyomatékot. Ezzel gyakorlatilag egy rugót feszítünk a kulcs belsejében. A megfelelő nyomaték elérésekor a kulcs kattan egyet, ekkor kell abba hagyni a húzást
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése